Invitație Webinar 3: Cum putem implica cetățenii pentru Neutralitate Climatică
14 December 2023NECPlatform: Dialogul face parte integrantă din planurile naționale privind energia și clima
20 December 2023Workshop MENERGERS: Descifrarea Managementului Energetic Municipal: România vs. Bulgaria - Identificarea similarităților și diferențelor
Cu ocazia unui atelier de lucru organizat la Sofia, în perioada 5-6 decembrie 2023, echipa OER a lucrat împreună pe parcursul a două zile cu partenerii din proiect pentru a identifica similaritățile și diferențele Managementului Energetic Municipal din cele două țări, Bulgaria și România. Evenimentul organizat în cadrul proiectului EUKI MENERGERS, și-a propus ca prin schimbul de opinii și experiențe la nivel național și local, să contribuie la co-crearea de soluții inovatoare. Delegația din România a fost formată din reprezentanții Ministerului Energiei/ Departamentul de Eficiență Energetică, ai Societății Auditorilor și Managerilor Energetici din România și ai orașelor MENERGERS selectate - Alba Iulia, Sfântu Gheorghe și Zalău.
La discuțiile legate de studiul de caz din România, s-a pus accent pe principalele provocări ale sistemului de Management Energetic Municipal: implicarea redusă a nivelului local în planificarea energetică la nivel național, dificultățile de accesare a instrumentelor financiare dedicate proiectelor care vizează reducerea consumului de energie, capacitatea insuficientă în ceea ce privește resursele umane, o guvernanță pe mai multe niveluri contestată și dificultăți în colectarea și analiza datelor relevante. Comunicarea cu nivelul național și cu părțile interesate relevante este, de asemenea, dificilă. S-au colectat soluții concrete pentru a îmbunătăți metodele de comunicare și a crea contexte de eficientizare a acestui proces: mai multe tipuri de întâlniri de organizat, necesitatea atelierelor și evenimentelor adaptate la nevoile actorilor locali, informații ”traduse” pe limbajul celor invitați.
În ceea ce privește procesul de comparație a celor două țări, acesta s-a realizat pe trei direcții diferite: legislație, programe de pregătire profesională și partea de practică. Astfel, în România, există o obligație legală de a avea manageri energetici și programe de eficiență energetică, dar legislația este prea vastă pentru a fi pusă în practică și nu există consecințe juridice pentru municipalitățile care nu respectă legea. Pe de altă parte, în Bulgaria, nu există în prezent nicio obligație oficială de a angaja manageri energetici în cadrul municipalităților, în ciuda existenței unei anumite legislații. În plus, în prezent, în Bulgaria nu există legi care să reglementeze gestionarea energiei.
În România, există deja o societate profesională și un centru național specializat în formarea auditorilor și a managerilor. Există, de asemenea, o lipsă clară de programe de finanțare și de granturi disponibile pentru persoanele care doresc să obțină formare profesională. În Bulgaria, deși există unele cursuri de formare disponibile și personal calificat, salariile oferite sunt destul de mici.
În România, în prezent, se înregistrează lipsa bunelor practici stabilite pentru gestionarea energiei în municipalități și multe se confruntă cu dificultăți atunci când încearcă să adopte practici durabile de gestionare a energiei. În Bulgaria, piața bazată pe subvenții nu se concentrează întotdeauna pe satisfacerea nevoilor municipalităților. Datele de gestionare a energiei nu sunt utilizate pentru planificarea strategică și există o capacitate redusă de gestionare a energiei. Deși toată lumea înțelege importanța implementării măsurilor de eficiență energetică, nu există o muncă de echipă suficientă pentru implementare.
Un aspect important după analizarea situației actuale din cele două țări, a fost facilitarea discuțiilor despre ceea ce își doresc reprezentanții municipalităților prezenți la întâlnire. În România se dorește implementarea unei legislații clare și bine definite pentru instrumentele financiare ecologice, ESCO (Energy Services Company) și obligațiunile verzi. În Bulgaria, se dorește un cadru juridic bine definit pentru implementarea eficientă a politicilor de gestionare a energiei. În România, este importantă creșterea nivelului de cunoștințe despre practicile de eficiență energetică în rândul locuitorilor. Metodologia de formare ar trebui adoptată pentru a asigura o învățare eficientă și implementarea cu succes a practicilor eficiente din punct de vedere energetic. În Bulgaria, resursele UE ar trebui să fie utilizate pentru a forma experți și a oferi suficiente resurse pentru ca persoanele competente să poată gestiona energia în mod eficient. De asemenea, ar trebui să se ofere educație specializată în domeniul gestionării energiei.
În ce privește practica, în România, ar fi necesar să se stabilească procese eficiente pentru renovarea clădirilor în vederea îmbunătățirii stării generale a acestora, iar implicarea cât mai multor părți interesate din domeniile relevante va face ca rezultatele să fie sustenabile. Pentru a atinge acest obiectiv, se intenționează creșterea numărul de manageri energetici municipali. Municipalitățile bulgare au nevoie de abordări inovatoare în materie de achiziții publice și de un angajament politic din partea primarilor. Sunt necesare salarii competitive pentru a păstra experții. Instituțiile ar trebui să sprijine gestionarea energiei și să ofere o bază de date națională gratuită și audituri energetice pentru clădirile publice. Furnizorii de energie ar trebui să raporteze datele de consum, iar colectarea automată a datelor ar trebui trimisă către platformele de management energetic.
Imagini de la eveniment aici.