Conferința Anuală OER 2024: cursuri, dezbateri și testare de noi tehnologii
1 April 2024Conferința Anuală OER 2024: Oportunitate de dialog pentru membrii OER și experți din domeniul energiei și sustenabilității
12 April 2024Ieri, 10 aprilie 2024, în cadrul Conferinței Anuale OER, a avut loc o nouă întâlnire a Platformei de Dialog privind Energia și Clima organizată în cadrul proiectului NECPlatform. La dialog au participat reprezentanți ai Ministerului Energiei, Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, societății civile și ai autorităților publice locale, municipalități membre OER.
Participanții la dialog au dezbătut pe marginea următoarelor subiecte: stadiul revizuirii PNIESC 2030; provocări privind alinierea PNIESC la recomandările Comisiei Europene - creșterea nivelului de ambiție în privința planurilor României și preocupări legate de insuficiența măsurilor privind creșterea ponderii energiei regenerabile, a acțiunilor și surselor de finanțare care să susțină tranziția energetică și climatică.
Dialogul a început cu intervenția dlui. Sorin Elisei, Director General în cadrul Ministerului Energiei, care a prezentat situația actuală a revizuirii PNIESC: documentul a avut o perioadă extinsă de consultare publică iar Ministerul Energiei a organizat 3 dezbateri publice, în care au fost implicați membrii grupului de lucru interinstituțional PNIESC și alți actori relevanți. Ca urmare a sugestiilor primite în etapa consultării publice, au fost regândite unele ipoteze, s-au recalculat țintele pentru cele trei dimensiuni (producerea de energie, încălzire/ răcire pentru clădiri și transport). A fost subliniată importanța menținerii alinierii prevederilor PNIESC cu cele ale regulamentelor și directivelor UE, în care sunt prevăzute praguri minime care trebuie respectate. Per ansamblu, dl. Elisei a menționat că au crescut ușor țintele față de primele variante, planul având obiective mai ambițioase. Acesta a menționat că Ministerul Energiei își asumă transmiterea PNIESC revizuit până la data de 30.06.2024.
Concomitent cu etapa consultărilor publice, PNIESC a intrat și în procedura de Evaluare Strategică de Mediu (SEA) la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. Reprezentantul acestui Minister a precizat că etapa SEA va cuprinde și o perioadă de consultare publică, iar factorii interesați vor putea trimite observații și comentarii.
Un subiect important al dialogului a fost și cel legat de implementarea PNIESC, etapă plină de provocări mai ales la nivelul administrațiilor publice locale. Va fi necesar ca echipele administrațiilor publice locale să se pregătească pentru perioada de implementare, iar pe lângă un manager energetic, se recomandă ca echipa să includă mai mulți specialiști, inclusiv unul dedicat domeniului schimbărilor climatice.
Este important ca dialogul să continue, să existe permanent un cadru pentru schimburile de idei, soluții și recomandări..
În ceea ce privește finanțarea implementării măsurilor, PNIESC va cuprinde surse de finanțare pentru administrațiile locale ca de ex. pentru înverzirea parcului auto sau pentru transportul în comun. În momentul de față se lucrează la o Ordonanță de Urgență care va modifica cadrul legal referitor la investițiile în energie termică din surse regenerabile.
Pe parcursul dialogului, reprezentanții societății civile (Greenpeace) au cerut lămuriri legate de procedura de consultare publică, pe care nu o consideră suficient de eficientă și transparentă.
În ceea ce privește includerea unor obiective și ținte specifice pentru comunitățile energetice, Greenpeace a subliniat importanța includerii acestora în PNIESC, în manieră detaliată, pentru a crea un cadru favorizant comunităților energetice pe care România trebuie să le implementeze, conform cerințelor europene.
Principala cauză pentru lipsa acestor mențiuni în PNIESC, conform declarațiilor dlui. Sorin Elisei, o reprezintă complexitatea subiectului și a multitudinii de factori interesați care trebuie implicați. Pentru România, este nevoie de definirea unui model realist, adaptat specificului național.
Platforma de Dialog privind Energia și Clima este organizată de către OER în cadrul proiectului LIFE NECPlatform care sprijină șase State Membre ale Uniunii Europene - Bulgaria, Croația, Franța, Italia, Portugalia și România - în punerea în aplicare a articolului 11 din Regulamentul privind Guvernanța Uniunii Energetice și a Acțiunilor Climatice.
Cofinanțat prin programul LIFE al Uniunii Europene în cadrul proiectului NR. 101076359. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă în mod necesar viziunea Uniunii Europene sau a CINEA. Nici Uniunea Europeană și nici autoritatea finanțatoare nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.