Revoluționarea energiei în Regiunea Dunării: Proiectul NRGCOM stimulează schimbarea
15 March 2024Conferința Anuală OER 2024: cursuri, dezbateri și testare de noi tehnologii
1 April 2024Concluzii după ultimul webinar Ready4NetZero: "Sărăcie energetică. Planificare urbană durabilă pentru autonomie energetică"
Pe 12 martie 2024 a fost organizat cel de-al 6-lea și ultimul eveniment online din cadrul programului de consolidare a capacităților Ready4NetZero . Peste 45 de participanți s-au alăturat acestui eveniment, ce a abordat planificarea urbană durabilă pentru autonomia energetică și provocarea reprezentată de sărăcia energetică.
Webinarul a fost organizat de PNEC - The Association of Municipalities Polish Network "Energie Cités", coordonator al proiectului, fiind găzduit de Izabela Kuśnierz. Aceasta a făcut o scurtă prezentare a proiectului Ready4NetZero și un rezumat al celor 5 webinarii organizate până în prezent, cu trimitere către materialele înregistrate și prezentările care pot fi descărcate de pe site-ul proiectului.
Primul invitat al webinarului, a fost Michał Gruszczyński, avocat specializat în drept administrativ, inspector în cadrul echipei de gestionare a energiei din cadrul Primăriei Bydgoszcz. Acesta a descris în detaliu obiectivele și ambițiile orașului, activitățile și investițiile finalizate și planificate în domeniul eficienței și producției de energie. Călătoria orașului Bydgoszcz spre autosuficiența energetică a început în 2013 cu un singur post de manager energetic urban, ajungând să aibă în 2016 o echipă de gestionare a energiei formată din 8 membri. Obiectivul orașului Bydgoszcz fiind acela de a atinge autosuficiența energetică în 2025.
Prima soluție inovatoare care a făcut o diferență reală pentru administrația orașului Bydgoszcz a fost lansarea unei baze de date unice 100% digitale, "Baza de date de gestionare a energiei", bazată pe un RPA (Robotic Process Automation) care colectează automat facturi, cereri de plată, penalități contractuale, note de dobândă și alte date; extrăgând toate cifrele necesare din aceste documente și transmițând alerte și feedback. O altă măsură importantă a fost implementată ca urmare a introducerii de către statul polonez a unei noi taxe în 2019 pentru consumul de energie reactivă. Conchizând că energia reactivă poate reprezenta până la 40% din factura lunară de distribuție a energiei electrice, municipalitatea din Bydgoszcz a investit în instalarea a 30 de dispozitive de compensare a energiei reactive active. În concluzie, dl. Michał Gruszczyński a subliniat faptul că, acum, noua provocare este găsirea de soluții pentru stocarea energiei, deoarece construirea de unități de stocare rămâne o problemă care trebuie rezolvată.
Dora Biondani, al doilea invitat, este manager de proiect la Energy Poverty Advisory Hub (EPAH) - Climate Alliance, principala inițiativă europeană condusă de Comisia Europeană la cererea Parlamentului European, ce are ca scop eradicarea sărăciei energetice și accelerarea tranziției echitabile a administrațiilor locale europene. Ea a explicat că, în contextul actual, este necesară o definiție mai largă a sărăciei energetice, care să cuprindă întreaga problematică a încălzirii locuințelor la nivel european. Comisia Europeană propune următoarea definiție: "sărăcia energetică înseamnă lipsa accesului unei gospodării la servicii energetice esențiale care să asigure niveluri de bază și standarde decente de viață și sănătate, inclusiv încălzire adecvată, apă caldă, răcire, iluminat și energie pentru alimentarea aparatelor, în contextul național relevant, al politicii sociale existente și al altor politici relevante, cauzată de o combinație de factori, inclusiv, dar fără a se limita la lipsa de accesibilitate financiară, venituri disponibile insuficiente, cheltuieli energetice ridicate și eficiență energetică scăzută a locuințelor".
EPAH oferă sprijin personalizat pentru 85 de municipalități în lupta lor cu identificarea și eradicarea sărăciei energetice, dintre acestea, Zagreb - Croația și Metz - Franța au fost date ca exemplu. Un instrument relevant, pus la dispoziția municipalităților de către EPAH este platforma de e-learning (elearning.energypoverty.eu), ce oferă 3 cursuri online și câteva publicații foarte utile (cum ar fi Ghidul privind sărăcia energetică - un ghid practic menit să ofere administrațiilor locale și practicienilor proceduri concrete și o cale clară cu privire la modul de abordare a sărăciei energetice), care pot fi descărcate de pe site. Dna. Dora Biondani și-a încheiat prezentarea subliniind faptul că gradul de conștientizare privind sărăcia energetică este în creștere în întreaga Europă. Ea a menționat, de asemenea, un eveniment important care va avea loc în curând, "Empowering Local Governments: Bridging Policy and Practice in Tackling Energy Poverty", o conferință politică organizată împreună cu Parlamentul European în 10 aprilie 2024, la Bruxelles.
Acest webinar a fost ultimul dintr-o serie de alte 6 evenimente similare, toate făcând parte din proiectul Ready4NetZero. Acest program de consolidare a capacităților se adresează personalului administrației municipale din orașele pilot ale proiectului, dar și altor autorități locale din Croația, Ungaria, Polonia sau România. Pe parcursul proiectului, echipa va organiza ateliere de lucru personale pentru a răspunde nevoilor specifice fiecărei țări, evenimente online de formare a formatorilor, precum și o vizită de studiu în mai multe orașe precursoare din Germania, pentru un transfer de bune practici și un schimb de experiență între administrațiile publice locale care converg către dezvoltarea și implementarea strategiilor climatice locale pe termen lung.
Ready4NetZero este un proiect finanțat de EUKI și coordonat de rețeaua poloneză "ENERGIE CITÉS", cu un consorțiu format din Institutul Ecologic din Germania, ENERGIAKLUB din Ungaria, REGEA din Croația și OER Orașe Energie în România. Ready4NetZero își propune să sprijine orașele din țările participante în elaborarea și implementarea strategiilor de neutralitate climatică pentru 2050 și urmărește să facă acest lucru prin consolidarea capacităților, cunoștințelor și competențelor în rândul liderilor locali, al personalului municipal și al părților interesate la nivel local, facilitând schimbul de experiență și dialogul între autoritățile locale.