Asociația „Orașe Energie România” (www.oer.ro) a lansat la Brașov, în luna aprilie 2014, prima rețea din România, axată pe conceptul de Planificare a Mobilității Urbane Durabile. Această rețea și-a propus să aducă la aceeași masă deopotrivă municipalități interesate de Mobilitatea Urbană Durabilă și specialiști, experți și reprezentanți ai autorităților din domeniu. Crearea rețelei s-a realizat prin intermediul proiectului european ENDURANCE (www.epomm.eu/endurance), finanțat prin programul Intelligent Energy Europe al Comisiei Europene. Din consorțiul proiectului au făcut parte 29 de parteneri din 25 țări europene, iar Asociația „Orașe Energie România” a fost coordonatorul național al proiectului în România.
Invitații de aderare la rețeaua ENDURANCE au fost transmise Membrilor OER – 33 de municipalități și o zonă metropolitană – pentru a se delimita clar grupul țintă interesat de problematica Mobilității Urbane Durabile. Municipalitățile pentru care domeniul Mobilității are o importanță majoră și care au în vedere implementarea de măsuri menite să asigure tranziția de la activitățile izolate din domeniul Transportului, spre o politică locală complexă și integrativă, au dat curs invitației OER. Aceste municipalități au numit oficial responsabili din cadrul autorităților locale pentru colaborarea cu Asociația OER, în proiectul ENDURANCE. Mobilitatea, în accepțiunea specialiștilor, depășește măsurile clasice prevăzute pentru sistematizarea circulației sau fluidizarea traficului. Abordarea modernă a Mobilității presupune integrarea echilibrată a domeniilor precum Energia, Protecția Mediului, Amenajarea Teritoriului, Accesabilitatea, Securitatea în Trafic, alături de dimensiunile Economice, Sociale și Culturale ale vieții de zi cu zi a cetățenilor.
Potrivit Centrului de Cercetare în Transport (www.transport-research.info), sectorul transporturilor reprezintă aproximativ 30% din consumul final de energie în Uniunea Europeană. Autoturismele și vehiculele în regim de lucru ușor și greu sunt responsabile pentru 80% din energia finală consumată în sectorul transporturilor. Acesta este segmentul în care o municipalitate are mai puține pârghii de acces, confruntându-se cu lipsa acută a datelor, în privința emisiilor de CO2 provenite din transportul privat și comercial. De asemenea, unele municipalități se confruntă cu lipsa capacității instituționale de a planifica transportul într-un mod sustenabil. Din acest motiv, realizarea unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă ar rezolva o parte din aceste probleme și ar oferi autorităților locale posibilitatea de a lua măsuri exact în sectoarele mari consumatoare de energie care, în mod inevitabil, conduc la cantități majore de emisii ale gazelor cu efect de seră. În România, primele Planuri de Mobilitate vor fi realizate printr-un program național de finanțare, în cei 7 Poli de Creștere și în Municipiul București.
Invitatul special al primei Conferințe Naționale ENDURANCE a fost dl. Siegfried RUPPRECHT, Director Executiv al RUPPRECHT CONSULT, realizatorul ghidului „Dezvoltarea și Implementarea Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă”. Acest ghid (www.mobilityplans.eu) a propus o metodologie dezvoltată prin implicarea resurselor și experiențelor din peste 26 țări europene. Reprezentanții acestor țări au contribuit prin:
- Expertiză și practici de succes propuse de specialiștii în Transport și Mobilitate
- Interviuri desfășurate cu actorii cheie și cetățenii implicați direct în proces
- Colaborarea a 168 experți reuniți în conferințe și ateliere de lucru.
Mobilitatea, așa cum a fost descrisă și promovată în cadrul Primei Conferințe Naționale ENDURANCE, s-a diferențiat de un simplu Studiu de Trafic sau un Plan de Transport prin:
- Definirea viziunii pe termen lung și foarte lung (începând de la minimum 10 ani)
- Abordarea participativă (sondaje în rândul cetățenilor, actorilor cheie, a factorilor de decizie)
- Integrare pe orizontală și verticală (colaborarea între departamentele aceleiași instituții)
- Nivel de referință (o analiză concretă inițială), obiective măsurabile și activități caracterizate de un orizont de timp realist și responsabili reali; pe scurt: un plan de acțiuni coerent
- Monitorizare, raportare și actualizare permanentă (acest instrument este un plan viu, care trebuie adaptat de câte ori este necesar, în funcție de rapoartele de monitorizare și evaluare, fiind practic imposibil să nu fie actualizat în cei minimum 10 ani planificați)
- Considerarea tuturor costurilor externe, directe sau indirecte, provenite din utilizarea tuturor modurilor de transport în teritoriu (cu alte cuvinte, de ex.: dacă infrastructura este deficitară și cetățenii nu-și pot transporta copiii spre școală decât cu autoturismul personal, costurile indirecte implicate pe termen lung vor fi vizibile în sistemul Social sau chiar de Sănătate).
Dată fiind tema evenimentului, la conferință au participat reprezentanți ai Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, ai Agenției pentru Dezvoltare Regională Centru, ai Polului de Creștere Brașov, ai municipalităților membre ale Asociației OER și ai agențiilor de management energetic din țară. În decursul celor doi ani de implementare rămași, Asociația OER a mai organizat două Conferințe Naționale, încercând astfel să devină structură de suport în domeniul Mobilității și să aducă experți consacrați la nivel european, pentru a sprijini acele municipalități interesate în definirea unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă.
Pentru orice informații suplimentare, echipa OER vă stă la dispoziție.