Ghidul indicatorilor de performanță energetică pentru Administrația Locală
21 June 2024Termene limită ratate și obiective neasumate: de ce subestimarea autorităților locale în procesul de revizuire a Planurilor Naționale privind Energia și Clima?
30 July 2024În ce stadiu se află platformele de dialog pe mai multe niveluri, în cele șase State Membre?
Guvernanța pe mai multe niveluri presupune cooperare în luarea deciziilor, incluziune și utilizare eficientă a resurselor și expertizei în diferite sectoare ale societății. Conform articolul 11 din Regulamentul privind Guvernanța Uniunii Energetice și a Acțiunilor Climatice, Statele Membre ar trebui să aplice modelul guvernanței multi-nivel și să organizeze sesiuni de dialog între părțile interesate atunci când elaborează, pun în aplicare și monitorizează politici naționale energetice și climatice, inclusiv atunci când dezvoltă Planul Național privind Energia și Clima, a cărui variantă actualizată a avut ca termen de transmitere către Comisia Europeană finalul lunii iunie 2024.
Același Regulament prevede ca Statele Membre să raporteze, la fiecare doi ani, progresele realizate prin Planul Național privind Energia și Clima, dar și modul în care respectă aplicarea articolului 11. Se constată însă faptul că, în cazul mai multor State Membre, apare confuzia între articolele 10 și 11 ale Regulamentului. Cu alte cuvinte, se confundă organizarea dialogurilor între diferitele părți interesate, provenind din varii niveluri de guvernanță, în vederea elaborării și monitorizării politicilor energetice și climatice (articolul 11) cu obligativitatea de a asigura publicului larg oportunități eficiente de a se implica în elaborarea Planului Național privind Energia și Clima, precum și a strategiilor naționale pe termen lung, adică deja-cunoscutele consultări publice (articolul 10). Așadar, multe dintre Statele Membre, justifică în rapoartele către Comisia Europeană așa-zisa respectare a articolului 11, prin activitățile obligatorii organizate în baza articolului 10.
Prin proiectul LIFE NECPlatform, șase State Membre UE (Bulgaria, Croația, Franța, Italia, Portugalia și România) sunt sprijinite în crearea și gestionarea unor astfel de platforme permanente de dialog pe mai multe niveluri, în conformitate cu articolul 11 al Regulamentului pus în discuție.
În luna mai, la Lisabona s-au reunit membrii consorțiului NECPlatform pentru a furniza detalii despre stadiul actual al acestor platforme de dialog. În ciuda eforturilor neîncetate ale partenerilor, punerea în aplicare a acestor platforme, nu a fost lipsită de probleme în cele șase State Membre. Deși platformele reprezintă o oportunitate pentru nivelul național de a dialoga cu nivelul local, în nici una dintre țările NECPlatform nu se profită suficient de experiența grăitoare a orașelor care recurg deseori la soluții transformative și care sunt, adesea, mult mai îndrăznețe în combaterea schimbărilor climatice. Spre exemplu, unele dintre orașele ambițioase au ales declararea stării de urgență climatică sau și-au asumat voluntar angajamente privind decarbonarea teritoriului administrat.
La Lisabona, partenerii NECPlatform au avut ocazia să ia parte la cea de-a treia sesiune de dialog multi-nivel, cu focus pe nevoile și oportunitățile de finanțare și cu participare din partea autorităților locale, agențiilor energetice și a ONG-urilor de profil.
Subiectul finanțării a fost abordat și în cazul Franței, în ultimele două sesiuni de dialog, conducând chiar la crearea unui "Fond Climatic Teritorial" în valoare de 250 de milioane EURO, ca suport pentru autoritățile locale la punerea în aplicare a Planurilor de Acțiune pentru Climă și Energie Durabilă. Condițiile de accesare a acestui nou fond urmează să fie definitivate în viitorul apropiat. Mai mult decât atât, partenerul francez a transmis o scrisoare Ministerului pentru Tranziție Ecologică, împreună cu diverse asociații ale autorităților locale, făcând recomandări pentru asigurarea finanțării autorităților locale pe termen lung.
Finanțarea în domeniul sustenabilității energetice a constituit subiect de interes și în cazul Croației, în cea de-a cincea sesiune de dialog, la finalul lunii aprilie. În acest caz, partenerul croat a organizat ateliere sectoriale pentru a aprofunda subiectul finanțării. Platforma Croată de Dialog nu se oprește odată cu încheierea NECPlatform, părțile implicate urmărind ca dialogul să implice cât mai mulți actori, pe termen lung.
În România, OER a valorificat sesiunile de consultări publice planificate de Ministerul Energiei pe tema revizuirii Planului Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC), stimulând dialogul pe mai multe niveluri și invitând autoritățile locale să se înscrie și să ia parte activ la consultări. Deși ultima sesiune de dialog organizată prin proiectul NECPlatform în România va avea loc după depunerea PNIESC, OER va continua facilitarea dialogurilor multi-nivel și după finalizarea proiectului, asigurând un climat transparent și incluziv interacțiunii între nivelurile local și național.
Partenerul bulgar a organizat cinci sesiuni de dialog până în prezent, în ciuda crizei politice continue din țară, care periclitat eforturile depuse în reunirea diverșilor actori cheie. Subiectele dialogurilor au vizat finanțarea, eficiența energetică în municipalități, dezvoltarea Planului Național pentru Climă și Energie, modernizările energetice ale clădirilor. Într-o postare recentă, partenerul bulgar saluta "comunitatea activă și în continuă creștere, care denotă importanța transparenței, a predictibilității și a continuității politicilor care conduc la descentralizarea resurselor și la responsabilizarea comunităților locale, implicând atât factorii de decizie politică, cât și mass-media".
Și partenerul italian a organizat cinci sesiuni de dialog, cele mai recente în lunile martie și aprilie 2024. Acestea au urmărit, în principal, colectarea de idei pentru a fi incluse în Planul Național pentru Climă și Energie, în special legate de tema sărăciei energetice. Și în Italia a avut loc o consultare publică, organizată de Ministerul Energiei, la sfârșitul lunii martie. Ultima sesiune de dialog, organizată în cadrul NECPlatform, este planificată pentru sfârșitul anului.
Ce urmează?
Transferul lecțiilor învățate în urma acestor sesiuni de dialog, către alte State Membre (cu sprijin financiar specific și acces la materialele de sprijin produse, pentru cel puțin încă șase țări). Urmează un program de formare, prin intermediul unui atelier desfășurat la Bruxelles, adiacent evenimentului final al proiectului. Apelul deschis pentru această oportunitate va avea loc în toamna anului 2024, odată cu publicarea materialelor informative și împărtășirea concluziilor NECPlatform, inclusiv în rândul factorilor de decizie politică la nivelul Uniunii Europene.
Planurile Naționale pentru Climă și Energie finale vor trebui prezentate în 2029, în timp ce următoarea variantă actualizată ar trebui prezentată în martie 2025. Alegerile parlamentare în curs de desfășurare vor fi urmate de alegerea unei noi președinții a Comisiei Europene și a unor noi Comisari, o oportunitate pentru NECPlatform de a oferi recomandări cu privire la cadrul ideal pentru guvernanța pe mail multe niveluri, consolidând articolul 11.
Cofinanțat prin programul LIFE al Uniunii Europene în cadrul proiectului NR. 101076359. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă în mod necesar viziunea Uniunii Europene sau a CINEA. Nici Uniunea Europeană și nici autoritatea finanțatoare nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.