Workshop MENERGERS: Descifrarea Managementului Energetic Municipal: România vs. Bulgaria – Identificarea similarităților și diferențelor
15 December 2023Concluzii Webinar 3: Implicarea cetățenilor pentru neutralitate climatică
15 January 2024NECPlatform: Dialogul face parte integrantă din planurile naționale privind energia și clima
Deși unele țări din UE au întârziat cu prezentarea proiectelor de Planuri Naționale privind Energia și Clima, este esențial ca acestea să se angajeze într-un dialog cu autoritățile locale, susțin diverși autori de la Energy Cities și Institute for European Energy and Climate Policy (IEECP).
Thibaut Maraquin, Mélanie Bourgeois și Valentine Crosse de la Energy Cities, asociația europeană a autorităților locale implicate în tranziția energetică.
Giulia Pizzini, Marine Perrio și Mary Connors de la IEECP, o organizație de cercetare independentă, fără scop lucrativ.
Până în luna decembrie, 23 din cele 27 de state membre ale UE au prezentat proiectele revizuite de PNIESC (care trebuiau să fie depuse până la 30 iunie 2023), restul de 4 state membre nu au prezentat încă proiectele: Austria, Bulgaria, Letonia și Polonia.
Având în vedere că planurile finale revizuite sunt așteptate până în iunie 2024, mai este puțin timp pentru ca statele membre să se conformeze prevederilor Regulamentului privind Guvernanța Uniunii Energetice și a Acțiunilor Climatice, implicând în mod activ autoritățile locale și alte părți interesate relevante în procesul de actualizare.
Succesul acestor eforturi va fi măsurat în următorul raport privind Planurile Naționale privind Energia și Clima, care va fi prezentat în martie 2025. Raportarea, pe care statele membre trebuie să o prezinte la fiecare doi ani și care reunește date despre punerea în aplicare și realizările Planurilor, acoperă cele cinci dimensiuni ale Uniunii energetice.
Procesul de elaborare a Planurilor Naționale privind Energia și Clima este la fel de important ca și conținutul acestora.
Planurile Naționale privind Energia și Clima sunt strategiile naționale pentru atingerea obiectivelor UE în materie de energie și climă pentru 2030, al căror conținut este definit de Regulamentului privind Guvernanța Uniunii Energetice și a Acțiunilor Climatice.
Dincolo de cerințele de conținut, regulamentele precizează cum și, cel mai important, cu cine trebuie formulate aceste planuri. Implicarea autorităților locale, a organizațiilor de cetățeni, a mediului privat și a părților interesate relevante este esențială prin intermediul unor dialoguri continue pe mai multe niveluri privind clima și energia (articolul 11), completate de consultări publice (articolul 10).
Procesul de elaborare a Planurilor Naționale privind Energia și Clima reprezintă o schimbare semnificativă în ceea ce privește modul în care ar trebui să fie formulate și executate politicile naționale. Cu toate acestea, evaluarea Comisiei Europene indică faptul că, în general, articolul 11 a fost pus în aplicare, în mod deficitar, de majoritatea statelor membre în prima rundă din 2019.
Comisia Europeană subliniază importanța de a vedea elaborarea Planurilor Naționale privind Energia și Clima dincolo de un simplu exercițiu de "bifare a căsuței", îndemnând la o oportunitate reală pentru părțile interesate de a alinia planurile la realitățile de pe teren.
Cum decurg astăzi dialogurile pe mai multe niveluri?
Proiectul LIFE NECPlatform sprijină șase state membre ale Uniunii Europene - Bulgaria, Croația, Franța, Italia, Portugalia și România - în punerea în aplicare a articolului 11.
În conformitate cu o analiză preliminară a Planurilor Naționale privind Energia și Clima actualizate prezentate și cu evaluarea rapoartelor naționale publicate de Comisia Europeană ca anexă la cel mai recent raport privind starea Uniunii Energetice (care include proiectul NECPlatform), țările se află în etape diferite, menționând sau nu lucrările pregătitoare în proiectul de Plan Național de Acțiune și în Raportul Național.
Croația, Franța și Portugalia recunosc importanța acestor dialoguri - cu multe părți interesate (reprezentanți locali, public, companii energetice, instituții academice, asociații profesionale sau organizații ale societății civile) care participă activ la dezvoltarea Planurilor Naționale privind Energia și Clima, cu domenii de îmbunătățit.
Italia trebuie să facă mai mult, în timp ce România și Bulgaria sunt în urmă.
- Italia a menționat proiectul NECPlatform în raportul său de evaluare, dar în prezent lipsește un dialog structurat permanent, fără o implicare a autorităților locale și a altor actori relevanți.
- În România, dialogurile au implicat doar organismele naționale, inclusiv șapte ministere diferite, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei și marile companii. Autoritățile subnaționale nu au fost implicate cu un rol activ în cadrul grupului de lucru oficial al PNIESC.
- În Bulgaria, proiectul de actualizare a Planului Național privind Energia și Clima nu a fost încă prezentat, dar face referire la NECPlatform, iar autorii speră că întârzierea va veni totuși cu o versiune solidă și consultată a planului revizuit.
În timp ce angajamentul față de dialogul privind strategiile de bază este clar, rămâne de confirmat măsura în care este luat în considerare feedback-ul părților interesate, în special al autorităților locale și regionale. Este esențial ca toate țările europene să ofere oportunități reale pentru părțile interesate la nivel local în procesul de elaborare a Planurilor Naționale privind Energia și Clima.
Cum pot fi aceste experiențe benefice pentru alții?
Cele șase țări vizate, prin intermediul dialogurilor organizate, pot acum să împărtășească cu alte state membre bunele practici care pot fi reproduse. Implicarea în proiectul NECPlatform favorizează dialoguri de durată. În Planurile Naționale privind Energia și Clima publicate în martie 2023, patru din cei șase membri (Bulgaria, Croația, Italia și România) și-au exprimat dorința de a iniția dialoguri de durată, valorificând oportunitățile proiectului.
Pentru alte state membre, mai este încă puțin timp pentru a stabili aceste platforme de dialog pentru contribuții semnificative la Planul Național privind Energia și Clima final și la punerea în aplicare a acestuia. Încurajăm toate țările să investească în acest proces și să utilizeze oportunitățile oferite de proiectul NECPlatform. În 2024, acesta va iniția înfrățiri, oferind altor 6 state membre posibilitatea de a replica rezultatele.
În timpul revizuirii Planurilor Naționale privind Energia și Clima, recomandăm Comisiei Europene:
- Să reitereze cu fermitate punerea în aplicare a articolului 11 de către statele membre în evaluarea următorului Plan Național privind Energia și Clima (martie 2025).
- Să formuleze observații cu privire la versiunea finală actualizată a Planului Național privind Energia și Clima, în special dacă este evident că actorii relevanți nu au fost implicați în mod adecvat în procesul de elaborare.
- Să acorde atenție deosebită calității dialogurilor în cadrul evaluărilor, făcând distincția între procesele bine structurate, solide, și consultările efectuate atunci când planurile erau deja finalizate.
- Să încurajeze țările în instituirea de dialoguri privind clima și energia ca grupuri consultative structurate pe termen lung, care să se extindă dincolo de elaborarea Planului Național privind Energia și Clima.
Comisia Europeană și statele membre nu trebuie să rateze această ocazie de a consolida guvernanța pe mai multe niveluri în viitoarele politici energetice și climatice pentru o strategie cu adevărat incluzivă și pregătită pentru punerea în aplicare.
Articolul original în engleză: aici.
DISCLAIMER: Toate opiniile din această rubrică reflectă punctul de vedere al autorului (autorilor), nu al rețelei EURACTIV Media.
Cofinanțat prin programul LIFE al Uniunii Europene în cadrul proiectului NR. 101076359. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă în mod necesar viziunea Uniunii Europene sau a CINEA. Nici Uniunea Europeană și nici autoritatea finanțatoare nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.