Campania europeană Traffic Snake Game (TSG), aflată la cea de-a doua ediție națională, s-a desfășurat în cadrul Săptămânii Europene a Mobilității, în perioada 21 septembrie – 02 octombrie 2015. Creată pentru a încuraja elevii, părinții și cadrele didactice să adopte moduri sustenabile pentru a se deplasa la școală, campania propune mersul pe jos, cu bicicleta, cu mijloacele de transport în comun, în defavoarea deplasărilor cu mașina. În paralel, campanii similare au loc în alte 18 țări europene: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Danemarca, Franța, Germania, Grecia, Italia, Lituania, Malta, Marea Britanie, Olanda, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Ungaria.

În România, campania TSG s-a derulat sub denumirea „OSCAR, ȘARPELE HOINAR”. Acțiunile s-au derulat pe 3 paliere, incluzând activități atât în perioada pre-campanie, cât și la o lună după finalizarea jocului efectiv, pentru a se putea măsura efectele generate pe termen mediu și lung. Ulterior, datele din toată țara au fost colectate, analizate și înregistrate pe site-ul oficial al campaniei (www.trafficsnakegame.eu/romania) de Asociația „Orașe Energie România”, coordonatorul național TSG.

Ediția 2015 s-a desfășurat în 17 orașe din România: Aiud, Alba Iulia, Bistrița, Brașov, București, Făgăraș, Focșani, Giurgiu, Iași, Mihăești, Mizil, Moinești, Ocnele Mari, Odorheiu Secuiesc, Râmnicu Vâlcea, Târgu Mureș și Timișoara. La nivel național, în campanie au participat peste 12.000 de elevi, provenind din 62 școli primare. În perioada derulării campaniei, elevii au obținut economii de peste 65.000 km care nu au mai fost parcurși cu mașina, conducând la o reducere cu peste 11.000 kg a emisiilor de CO2. În urma analizei, s-a constatat că TSG 2015 aduce economii de CO2 cu 15% mai mari față de anul 2014.

tsg-romania-2015-1„OSCAR, ȘARPELE HOINAR” își propune să combată o serie de percepții negative privind siguranța în trafic și să promoveze modurile sustenabile de deplasare ca distractive și sănătoase. Un alt beneficiu provine din decongestionarea traficului și reducerea aglomerației, în zonele adiacente școlilor. În perioada derulării campaniei, TSG a dus la o creștere a utilizării modurilor de transport sustenabil de până la 78%:

tsg-romania-2015«Clasele noastre s-au mobilizat exemplar deplasându-se exclusiv sustenabil, ceea ce este un motiv de mândrie! Nu doar elevii, ci și părinții s-au deplasat sustenabil pe drumul până la serviciu. De altfel, am fost informați că bulevardul pe care se află școala s-a eliberat, dispărând blocajele din trafic. Copiii și-au obligat părinții să-i lase la școală pe role, biciclete sau trotinete, îndemnându-și chiar și frații să aleagă transportul sustenabil. Prin această campanie, elevii sunt educați în spiritul grijii față de mediu și resurse, iar învățămintele acestea contează mai mult decât orice!» Loredana PETCU, cadru didactic coordonator TSG în cadrul Școlii Gimnaziale nr. 13, Brașov.

TSG a generat schimbări de comportament nu doar în perioada campaniei, ci și pe termen lung. Campania demonstrează că preferințele elevilor pentru transportul sustenabil au crescut cu 19% față de nivelul de referință:

tsg-romania-20152«Chiar și acum, după atâta timp de la finalizarea campaniei, copiii își amintesc cu drag de Oscar, Șarpele Hoinar, și ne anunță cu bucurie când se deplasează pe jos sau cu bicicleta spre școală/casă și nu numai!» Nicoleta Nedelescu, cadru didactic coordonator TSG în cadrul Școlii Gimnaziale ”Anastasia Popescu”, București.

Mergând pe jos sau cu bicicleta, copiii devin conștienți de mediul înconjurător și își dezvoltă aptitudini privind siguranța în deplasare și capacitatea de a anticipa acțiunile celorlalți participanți la trafic. În plus, mersul pe jos sau cu bicicleta contribuie la atingerea necesarului de mișcare fizică zilnică recomandată copiilor. Pe termen lung însă, campania țintește spre crearea unei percepții adaptate înțelesului copiilor, cu privire la ce înseamnă o comunitate sănătoasă, guvernată de libertatea de mișcare, de calitatea vieții și de independența față de mijloacele de transport motorizat.

«Schimbarea în comportamentul de deplasare este spectaculoasă. Unii părinți au declarat că ajutați de proiectul nostru, au căpătat încredere să-și lase copiii să călătorească cu mijloacele de transport în comun. Iar copiii se bucură că sunt independenți, chiar dacă trebuie să sune și ”să dea raportul” imediat cum ajung la școală.» Loredana PETCU, cadru didactic coordonator TSG în cadrul Școlii Gimnaziale nr. 13, Brașov.

Descărcați:

Rezultatele obținute în fiecare dintre orașele participante: