Alături de Oscar, șarpele hoinar, elevii claselor primare din 11 orașe din România au contribuit pentru a 5-a oară la îmbunătățirea calității aerului și, implicit, a vieții cetățenilor

Cea de-a 5-a ediție națională a campaniei europene Traffic Snake Game (TSG) s-a desfășurat ca de fiecare dată, în cadrul Săptămânii Europene a Mobilității, în perioada 17-28 septembrie 2018. Creată pentru a încuraja elevii, părinții și cadrele didactice să adopte moduri sustenabile pentru deplasarea la școală, campania propune mersul pe jos, cu bicicleta și cu mijloacele de transport în comun, în defavoarea deplasărilor cu mașina.

România înscrie un număr mare de școli participante, realizând economii importante de combustibil și emisii de CO2.

În România, campania TSG s-a derulat sub denumirea „OSCAR, ȘARPELE HOINAR”. Activitățile elevilor includ 3 paliere: etapa pre-campanie, campania propriu-zisă și etapa post-campanie, desfășurată la 3 săptămâni după finalizarea jocului efectiv, pentru a se măsura efectele pe termen mediu și lung. Ulterior campaniei, datele din toată țara au fost analizate și înregistrate pe site-ul oficial al campaniei (www.trafficsnakegame.eu/romania) de Asociația „Orașe Energie în România”, coordonatorul național TSG.

Ediția 2018 s-a desfășurat în 11 localități din România: Aiud, Bistrița, Deva, Făgăraș, Mizil, Moinești, Piatra Neamț, Râmnicu Vâlcea, Satu Mare, Târgu Mureș și Zalău. În campanie au participat peste 7.800 de elevi, provenind din 48 școli primare. În perioada derulării campaniei, elevii au obținut economii de 64.210 km care nu au mai fost parcurși cu mașina, conducând la o reducere de aproximativ 9.000 kg a emisiilor de CO2.

„OSCAR, ȘARPELE HOINAR” își propune să combată o serie de percepții negative privind siguranța în trafic și să promoveze modurile sustenabile de deplasare ca distractive și sănătoase. Un alt beneficiu provine din decongestionarea traficului și reducerea aglomerației în zonele adiacente școlilor. Elementul esențial al campaniei constă în continuarea activităților și la o lună după ce s-a încheiat campania, pentru ca procesul de educare al elevilor să fie de durată. Astfel, campania generează economii importante chiar și după finalizare.

În perioada derulării campaniei, TSG a dus la o creștere a utilizării modurilor de transport sustenabil de până la 79%. TSG a generat schimbări de comportament și pe termen lung. Chiar și după finalizarea campaniei, procentul deplasărilor sustenabile a înregistrat un efect de retenție, ceea ce demonstrează impactul pozitiv al campaniei și efectele generate pe termen lung în comportamentul de deplasare al elevilor.

Mergând pe jos sau cu bicicleta, copiii devin conștienți de mediul înconjurător și își dezvoltă aptitudini privind siguranța în deplasare și capacitatea de a anticipa acțiunile celorlalți participanți la trafic. În plus, mersul pe jos sau cu bicicleta contribuie la atingerea necesarului de mișcare fizică zilnică recomandată copiilor. Pe termen lung însă, campania țintește spre crearea unei percepții adaptate înțelesului copiilor, cu privire la ce înseamnă o comunitate sănătoasă, guvernată de libertatea de mișcare, de calitatea vieții și de independența față de mijloacele de transport motorizat.

Rezultatele obținute, precum și imagini din campania desfășurată în fiecare școală pot fi vizualizate pe site-ul campaniei: www.trafficsnakegame.eu/romania/scoli/.